Artykuły

Naprowadzacze kół – akcesoria ułatwiające ruch w technice przeładunku

No Comments

Naprowadzacze kół – tak często słyszy się tę nazwę na placach przeładunkowych, że nikt nie zastanawia się tak naprawdę, co to za urządzenia, jakie są rodzaje, czy też jak się je montuje. A do prawidłowego ruchu na placu niezbędna jest przynajmniej podstawowa wiedza.

Co to są naprowadzacze kół?

To wyprofilowane rury wykonane ze stali. Montuje się je na placu manewrowym, w pobliżu stanowiska przeładunkowego, aby ułatwić kierowcy manewrowanie samochodem ciężarowym do rampy przeładunkowej. Specjalna konstrukcja naprowadzaczy powoduje, że koła pojazdu zsuwają się ku właściwemu torowi najazdu.

Główne zalety naprowadzaczy:

– naprowadzają centralnie cofający pojazd ciężarowy, co pozwala kierowcy na prawidłowe zadokowanie samochodu
– chronią ściany oporowe podjazdów
– chronią przed kolizją z innymi dokującymi pojazdami
– chronią elewację w przypadku ukośnego położenia stanowisk do przeładunku (przede wszystkim wystające narożniki)

Naprowadzacze kół mają niestety jedną, zasadniczą wadę. Uniemożliwiają bowiem ruch poprzeczny po placu manewrowym w miejscu zamontowania rur. W sezonie zimowym mogą też powstawać pewne niedogodności związane z odśnieżaniem.


Rodzaje naprowadzaczy kół:

Wyróżniamy dwa rodzaje naprowadzaczy: przykręcane i zalewane.

Naprowadzacze przykręcane to dwie, grubościenne, wyprofilowane rury, które służą do przykręcania ich do fundamentów. Główną zaletą naprowadzaczy przykręcanych jest możliwość ich zamontowania już po wykonaniu wszystkich prac nawierzchniowych na placu manewrowym. Naprowadzacze przykręcane można także stosować w już istniejących nawierzchniach. Jedynym warunkiem takiego zastosowania jest wymóg wytrzymałościowy ( np. montaż dozwolony jest do płyty betonowej, ale nie do kostki brukowej). Aby wyeliminować tendencję do wyrywania rur z betonu, należy stosować odpowiednio trwałe łączniki elementów stalowych z betonem (np. specjalne kołki).

Naprowadzacze zalewane (do zabetonowania) to dwie grubościenne, wyprofilowane rury, które posiadają przedłużone odcinki pionowe, przeznaczone do zagłębienia w wykopach gotowych do zabetonowania na placu manewrowym. Taki zabieg gwarantuje trwałość i odporność na siły ścinania pochodzące od kół pojazdów ciężarowych. Aby móc wykorzystać naprowadzacze zalewane, należy montować je już na etapie wykonywania nawierzchni placu manewrowego lub pozostawić otwory do momentu wstawienia naprowadzaczy i późniejszej obróbki obszaru przy naprowadzaczach.

 

Zasady prawidłowego montażu naprowadzaczy kół

W zależności od rodzaju naprowadzaczy, montowane są one poprzez zabetonowanie rury umieszczonej uprzednio i wypoziomowanej zgodnie z parametrami geometrii stanowiska przeładunkowego lub poprzez przykręcenie rury do już przygotowanych fundamentów.

Na co zwrócić uwagę?

Przy montażu naprowadzaczy zwracamy szczególną uwagę na centralne rozmieszczenie rur wobec linii symetrii stanowiska przeładunkowego. Kierunek zamontowania naprowadzaczy musi być prostopadły (idealnie!) do elewacji budynku. Należy przestrzegać również zalecany wymiar rozstawu rur w świetle, w celu optymalizacji warunków pracy pojazdów ciężarowych. Aby sprawdzić poprawność wypozycjonowania, należy przed zabetonowaniem lub przykręceniem porównać długość przekątnych poprowadzonych od przeciwległych końców rur. Długości te powinny być równe.

Czytaj więcej »

Jak poradzić sobie z problemem braku miejsca na standardowe stanowisko przeładunkowe?

Stanowisko przeładunkowe dzięki takiemu rozwiązaniu nie zajmuje miejsca, gdy nie jest to konieczne. Jest to szczególnie przydatne w wąskich obszarach, gdzie musi zostać zachowana odpowiednia przestrzeń dla swobodnego ruchu innych pojazdów, przez co miejsca na rozładunek jest bardzo mało, a pojazdy zmuszone są do parkowania równolegle do rampy.